der westen leuchtet / the luminous west

first published in Der Westen Leuchtet, Kerber Verlag 2010

 

(for English scroll down)

 

 

der westen leuchtet

ein man sitzt an einem tisch. es ist abend. er öffnet einen rasierapparat und holt aus dem inneren einige mikrofiches heraus. das radio spielt die deutschlandhymne. das zeichen für sendeschluss auf der radiostation. er dreht an der frequenz bis eine frauenstimme zu hören ist, die monoton zahlenfolgen aufsagt. er notiert die zahlenfolgen auf einem zettel und vergleicht sie mit denen des mikrofiches. danach verbrennt er den zettel.

eine agentengeschichte aus den achziger jahren. damals gehörte die unterscheidung west-ost zum vokabular des kalten krieges. es gab west-berlin und west-fernsehn, welches man durch den eisernen vorhang auch im osten sehen konnte. und es wurde durchnummeriert: der westen war die erste welt, der osten die zweite und der ganze rest die dritte. lustigerweise gehörte japan auch zur ersten welt. der westen hatte also nicht unbedingt etwas mit himmelsrichtungen zu tun sondern eher mit der nato. aber dann fiel plötzlich der osten weg. also nicht als himmelsrichtung aber als welt und plötzlich musste man ohne zwei bis drei zählen.

ich selbst bin im westen geboren, mein vater kommt aus dem osten. aus dem mittleren osten. von dort leuchtete der westen mit fortschrit durch technik. in tehran stammen die schneeräumfahrzeuge aus deutschland. bei schneefall werden die strassen ordnungsgemäss und zuverlässig geräumt, weniger erwartet man nicht aus deutschland. in berlin türmen sich dafür die schnee- und eisberge mit der hundekacke um die wette. der iranische besuch wundert sich: das ist deutschland? der westen leuchtet ein bisschen weniger. ich erkläre ihm dass man dafür den sozialstaat geräumt hätte und es jetzt in deutschland offiziell oben und unten gibt.

in einer zeit als das abendland noch da war, wo die sonne untergeht und durch seinen unterschied zum morgenland zu glänzen suchte, gab es eine demonstration in einem düsseldorfer kaufhaus. ‘leben mit pop, eine demonstration für den kapitalistischen realismus’. man setzte sich unter die lampen der möbelabteilung und blendete die realität der ware mit sich selbst. damit war der westliche realismus gemeint im gegensatz zum sozialistischen realismus des ostens. die ironie eines sit- ins in einer warenlandschaft hat damals noch funtioniert. so wie damals noch klar war wo der westen aufhört und der osten anfängt. und der warenwelt konnte man entkommen, indem man das kaufhaus verliess. inzwischen hat sich der westen den osten einverleibt und das warenhaus hat keinen ausgang mehr, nur noch ein foyer.

die demonstranten für den kapitalistischen realismus sitzen nun ratlos in diesem windigen foyer und versuchen subtile entscheidungen zu treffen. was natürlich schwerlich gelingt, wegen der zugigkeit.

nein heute haben andere die ironie gepachtet. man lädt sie sich ein, die ironie, trinkt dazu sekt und feiert den standortfaktor. die demonstranten im foyer wissen nicht ob sie rein oder raus sollen. und raus wohin? dann doch lieber mitfeiern, auch wenn man nicht weiss was es eigentlich zu feiern gibt. irgendwann ist sonst vielleicht der sekt alle.

So ist die ironie heute im museum gelandet und wird vom wachschutz bewacht. das hat mit dem standortfaktor zu tun. die beraterfirmen haben festgestellt, dass leuchten nur dann lohnt, wenn man damit den standort bescheinen kann. also dem standort ein leuchten bescheinigen. und das muss beschützt werden. es geht um was.

standorte müssen heute beleuchtet werden weil sie bedroht sind, im westen wie im osten. vor allem seit der westen gefahr läuft der neue osten zu werden.

leuchten tut man heute vor allem mit kunst. da sind sich alle einig. nicht nur die beraterfirmen. und nicht nur weil es sonst fast nichts mehr gibt ausser kunst. also arbeit oder ausbildung oder strassenreinigung zum beispiel. nein, kunst leuchtet besser und man kann sie sich einladen. mithilfe von billigfluggesellschaften, oder lidl bahntickets werden dann besucher an den standort geholt, um sich das leuchten anzusehn und der standort kann gerettet werden.

was passiert dabei mit dem leuchten, mag man sich fragen. funktioniert das nach dem prinzip der lampe aus der möbelabteilung? ein-aus, aus-ein. oder ist das immanent in der kunst drin und scheint tag und nacht so vor sich hin, ganz von allein. beides hätte seine vorteile. das eine scheint ökonomischer, stromsparender. das letztere mutet dafür geheimnisvoller an und hat den vorteil, dass der wachschutz auch nachts nicht drüberstolpert. aber vielleicht verschwindet das leuchten ja auch.

vielleicht verschwindet ja sogar die kunst selbst irgendwann plötzlich, wie dereinst der osten. dann wird ohne sie weitergezählt. eins, drei, der letzte macht das licht aus.

Autor:

Seda Naiumad

Verweise:

-Der Westen Leuchtet, Spielfilm 103 min, Bundesrepublik Deutschland 1982, Regie: Nikolaus Schilling, mit Armin Mueller-Stahl, Beatrice Kessler, Harry Baer u.a.

-Richter, Gerhard; Lueg, Konrad, «Leben mit Pop. Eine Demonstration für den Kapitalistischen Realismus», 1963

 

 

the luminous west

a man is sitting at a table. it is evening. he opens an electric razor and takes out from inside it a few microfiches. the radio is playing the german national anthem. the sign for the end of broadcasting at the radio station. he turns the tuning knob until a woman’s voice may be heard monotonously reciting sequences of numbers. he notes down the sequences of numbers on a slip of paper and compares them with those of the microfiche. afterwards he burns the slip of paper.

a spy story from the nineteen-eighties. back then the differentiation west-east belonged to the vocabulary of the cold war. there was west berlin and west television, which could also be seen through the iron curtain in the east. and things were numbered consecutively: the west was the first world, the east the second, and the entire rest the third. funnily enough, japan also belonged to the first world. the west did not necessarily have something to do with points of the compass but instead with nato. but then suddenly the east ceased to exist. not as a point of the compass, but as a world and suddenly you had to count to three without naming two.

i myself was born in the west, my father comes from the east. from the middle east. from there the west shone with progress through technology. in teheran the vehicles for snow removal come from germany. when snow falls the streets are cleared in an orderly and dependable fashion, one doesn’t expect less from germany. in berlin on the other hand the mountains of snow and ice compete with piles of dogshit. the visitor from iran is surprised: this is germany? the west shines a little bit less. i explain to him that in return the social state has been disposed of and that now in germany above and below officially exist.

in a time when the western world was still situated there where the sun goes down and sought to shine through its difference from the orient, there was a demonstration in a düsseldorf department store. “live with pop, a demonstration for capitalist realism.” people set themselves down beneath the lamps of the furniture department and outshone the reality of the goods with their own being. this was supposed to signify western realism in contrast to the socialist realism of the east. the irony of a sit-in amid a landscape of goods still functioned back then. just as it was still clear back then where the west ends and the east begins. and it was possible to escape from the consumer’s world by leaving the department store. in the meantime the west has incorporated the east and the department store no longer has an exit, only a foyer.

the demonstrators for capitalist realism now sit perplexedly in this windy foyer and attempt to make subtle decisions. an endeavor which of course has little chance of success because of the draftiness.

space

no, today others have taken out a lease on irony. one invites it, irony, drinks champagne and celebrates the locational factor. the demonstrators in the foyer do not know whether they should go in or out. and out where? so it is better to celebrate along with everyone else, even if one doesn’t know what there actually is to celebrate. otherwise at some point the champagne will perhaps be all gone.

thus irony has ended up in the museum today and is watched over by the security guards. that has to do with the locational factor. the consulting firms have found out that the shining only pays off when the location can be illuminated in this way. so the location has to be certified as luminous (in german it’s: ‘also dem standort ein leuchten bescheinigen’ – ‘has to be certified’ doesn’t seem to fit here. Maybe instead: ‘is’ or ‘is to be’ or ‘can be’ or replace the whole sentence with ‘to certify the location luminous’. and that has to be protected. this is the issue at hand. (in german: ‘es geht um etwas’ which means more ‘there is something at stake here’ )

locations must be illuminated today because they are under threat (‘under threat’ sounds a bit like ‘terror threat’, what I mean here is more ‘endangered’), in the west just as in the east, above all since the west is faced with the danger of becoming the new east.

one shines today above all with art. everyone is in agreement about this. not only the consulting firms. and not only because otherwise there would no longer be hardly anything (german: ‘und nicht nur weil es sonst fast nichts mehr gibt ausser kunst’ which means more: ‘ and not only because there is hardly anything else left other then art’ except art. work or education or streetcleaning for example. no, art shines better and one can invite it to oneself (sounds a bit funny. Is there an alternative to ‘to oneself’ ? I can’t think of one right now.). with the help of cheap airlines (I found Low-Cost-Carrier no frills airline and budget airline) or lidl train tickets visitors are brought to the location to gaze at the illumination and the location can be saved.

what happens with the illumination there, one may ask oneself. does that function according to the principle of the lamp from the furniture department? on-off, off-on. or is it immanent in art and does it continue to shine day and night, all by itself? both would have their advantages. the one seems more economical and energy-saving, while the other seems more mysterious and has the advantage that the security guards don’t stumble over it even at night. but perhaps the luminosity will disappear as well. perhaps even art itself will at some point suddenly disappear, just as once the east did. then the counting will go on without it. one, three, the last one should turn out the light.

Seda Naiumad

References:

Der Westen Leuchtet, feature film 103 min., Federal Republic of Germany 1982. Direction: Nikolaus Schilling, with Armin Mueller-Stahl, Beatrice Kessler, Harry Baer, et al.

Richter, Gerhard and Lueg, Konrad, Leben mit Pop. Eine Demonstration für den Kapitalistischen Realismus, 1963.